Free download Mencari Jalan Pulang Daripada Sosialisme Kepada Islam 100

Read ´ PDF, DOC, TXT or eBook Ç Kassim Ahmad

Rundur Kassim banyak menulis pelbagai artikel dan buku Satu karya beliau yang kontroversi Jalan Pulang Daripada Epub #223 ialah Hadis – Satu Penilaian Semula Memoir Mencari Jalan Pulang – Daripada Sosialisme kepada Islam ialah hasil tangannya yang terbar. Buku ini mempunyai kekuatannya yang tersendiri dari sudut latar sejarah tanah air dan sejarah dunia yang dicoretkan oleh penulis Kata Dr Mahathir dalam kata pengantar buku ini manusia itu akan mengalami tiga fasa kehidupan; fasa radikalgolongan kiri fasa menjadi neutralcentralist dan fasa menjadi golongan kanankonservatif Dan buku ini melakarkan perjalanan penulis yang menganut fahaman sosialis pada awalnya dan akhirnya keluar menemui jalan IslamStruktur buku ini dibahagikan kepada empat bahagian yang menceritakan setiap alam yang dialami penulis alam persekolahan universiti persatuan dan politik Bab bab yang terkandung di dalamnya tidak terlampau tebal tetapi padat dengan fakta dan nilai sastera Ini akan membuatkan pembaca tidak mampu untuk memberhentikan pembacaan di pertengahan jalanBaik penulis yang agak kontroversi lewat penghasilan karya beliau; Hadis Satu Penilaian Semula ini merupakan ulat buku yang sejak dari zaman sekolah Habis kesemua karya karya sastera tulisan gergasi gergasi Inggeris seperti Dickens Hermingway Blyton Bernard Shaw Thomas Hardy Shakespeare Eliot dan Sartre dibacanyaMinat beliau kemudiannya beralih kepada dunia politik menyedari keperluannya untuk mengubah struktur masyarakat ke arah yang lebih baik dan dunia keagamaan lantaran kekecewaan beliau terhadap ayahnya yang berkelulusan pondok dan guru agamanya yang tidak begitu merangsang beliau memahami makna makna al uran itu sendiri melalui membaca al uran versi terjemahan Maka 15 jenis terjemahan al uran dibacanya berserta tulisan tulisan Ibnu Khaldun Ibnu Sina Ibal Marx Engel Lenin Bertrand Russell Plato Whitehead dllTidak cukup dengan itu minat penulis terhadap sejarah menambahkan lagi impak biografi beliau ini kepada pembaca Sekurang kurangnya setiap pembaca yang menelaah karya ini pasti akan mendapat gambaran umum terhadap latar perang dunia pertama dan kedua serta pertelingkahan yang terkandung di dalamnya nasionalisme vs kolonialisme blok liberalisme Barat vs blok komunisme Timur yang berakhir dengan perang dingin akibat agenda imperialis Inggeris Churchill yang membatalkan persetujuan Roosevelt Stalin Churchill di Yalta pada 1945Bab yang paling cemerlang diulas oleh penulis adalah pada bab 'Terlepas Dari Muara' yang melakarkan bagaimana penulis menjawab krisis yang melanda dalam faham kapitalisme liberal dan sosialisme komunisme BaratSecara tuntas buku ini mampu menyampaikan suara suara golongan kiri di tanah air di samping pembaca dapat memahami analisis politik dunia dan tanah air penulis yang cukup baik serta hubungan baik penulis dengan ramai tokoh tokoh sastera sejarah dan politik tanah air seperti Za'ba al Attas SH Alatas S Fatimi Dr Mahathir Ungku Aziz dllNamun ini tidak menafikan kekurangan yang wujud dalam buku ini terutamanya pada faham beliau terhadap permasalahan hadis dan mazhab serta ketidaktelitian editor dalam kesalahan ejaan yang agak banyak sebenarnya mungkin melebihi 20 perkataan

Summary Mencari Jalan Pulang Daripada Sosialisme Kepada Islam

Mencari Jalan Pulang Daripada Sosialisme Kepada IslamKassim Ahmad terkenal bukan sahaja sebagai ahli politik Pulang Daripada ePUB #8608 malah juga sebagai ahli pemikir sasterawan dan penulis terkenal di Malaysia Lahir di sebuah kampung pendalaman di Kedah beliau memasuki Universiti Malaya di Singapura pada tah. Setelah beliau pergi meninggalkan kita barulah hati ini tergerak untuk mengenali siapa Kassim AhmadSaya bersetuju dengan pandangan Tun Dr Mahathir dalam bahagian prakata buku ini di penghujung hayat seseorang manusia akan kembali ke pangkal jalan walau seliar mana pegangan yang dipilih sewaktu muda dahuluSemoga tulisanmu yang bermanfaat membangunkan jiwa manusia menjadi saham di alam sana Pak Kassim

Kassim Ahmad Ç 0 Free download

Free download Mencari Jalan Pulang Daripada Sosialisme Kepada Islam 100 ↠ [Epub] ➢ Mencari Jalan Pulang Daripada Sosialisme Kepada Islam ➣ Kassim Ahmad – Johns-cycling-diary.co.uk Kassim Ahmad terkenal bukan sahaja sebagai ahli politik malah juga sebagai ahli pemikir sasterawan dan penulis terkenal Un an dan seterusnya mengajar di School Mencari Jalan Kindle of Oriental and African Studies Universiti LondonPenglibatan politiknya membawa beliau memegang jawatan Pengerusi Parti Sosialis Rakyat Malaysia selama tahunsehingga beliau mengambil keputusan be. Mencari Jalan Pulang Daripada Sosialisme Kepada Islam Kassim Ahmad ZI Publications 20081 Buku ini aku jumpa atas rak buku Perpustakaan USIM Dan bagi aku buku ini memang sedap Percayalah 2 Pertama kali aku baca hasil tulisan Allahyarham Kassim Ahmad Sebelum ni pernah je dengar nama Kassim Ahmad daripada mulut mulut orang3 Buku ini mengandungi 4 Bahagian dan 21 Bab Tebal buku ini adalah sebanyak 240 mukasurat4 Bila kau baca buku ini kau seolah olah membaca pemikiran Allayarham Kassim Ahmad Kalau sebelum ni kita mendengar nama Kassim Ahmad hanya melalaui mulut mulut orang dan kita melabel beliau sebagai golongan 'Anti Hadis'5 Bagi aku Kassim Ahmad merupakan seorang pemikir yang patut dicontohi semangat juangnya Ya mungkin ada idea idea pemikiran beliau yang kita tak setuju tapi itu bukan bermakna kita mengenepikan beliau secara total Kemajuan manusia datang dari keberanian berfikir6 Aku suka penulisan ada Bab 9 yang bertajuk Perpustakaan Universiti Di dalam bab ini Allayarham begitu kagum dengan gedung buku yang terdapat di universiti tempat beliau belajar Di dalam perpustakaan itu Kassim Ahmad banyak menggunakan masanya dengan membaca buku yang terdiri pelbagai genre seperti sejarah biografi falsafah sains politik sastera dan agama Beliau juga ada mengkritik Sekarang setelah kita merdeka pelajar pelajar kita hanya ada masa untuk membaca dalam kurikulum mereka saja Pengetahuan mereka di luar kurikulum kosong 7 Sebenarnya banyak lagi perkara perkara positif yang boleh kita dapati daripada buku ini aku tak nak tulis kat sini Kalau aku tulis panjang panjang pun nanti korang malas baca Doakan semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh penulis8 Kalau korang nak baca buku ni bolehlah cari di mana mana kedai buku itupun kalau masih ada terjual Untuk warga USIM korang boleh dapatkan buku ini di Perpustakaan USIM Kalau tak jumpa juga boleh minta tolong pustakawan pustakawan yang ada di situ9 Selamat membaca selamat mengembara #duniaBOOKku📚#alonalonjanjikelakon#breatheNread#2017readingchallenge ENAMpuluh